Czas i miejsce akcji Szatana z siódmej klasy

Akcja powieści Kornela Makuszyńskiego rozpoczyna się w pierwszych dniach czerwca 1939 roku (dokładnie w czwartek, gdy Adaś Cisowski przyznaje się, że odkrył metodę, którą posługiwał się profesor Gąsowski podczas egzaminowania uczniów) i obejmuje około trzech miesięcy. Czas fabuły przenosi czytelnika w lata, kiedy Polska znajdowała się pod zaborami – do roku 1813, kiedy na dworze Gąsowskich pojawił się oficer wojs... więcej



„Szatan z siódmej klasy” – recenzja książki

Powieść Kornela Makuszyńskiego „Szatan z siódmej klasy” po raz pierwszy ukazała się w 1937 roku i szybko zyskała uznanie młodych czytelników. Do dziś równie chętnie sięgają po nią kolejne pokolenia młodzieży, przenosząc się dzięki niej w świat przygody, by wraz z głównym bohaterem utworu rozwiązywać tajemnicę starego dworu rodziny Gąsowskich.

Pierwszoplanową postacią uczynił autor siedemnastoletniego Adasia ... więcej



Główne wątki w powieści Kornela Makuszyńskiego

1.Wątek kryminalno-detektywistyczny – jest to główny wątek powieści Kornela Makuszyńskiego. Adaś Cisowski, zaskakujący wszystkich zdolnością rozwiązywania rozmaitych zagadek, na prośbę profesora Gąsowskiego podejmuje się wyjaśnienia tajemniczych wydarzeń, które miały miejsce w rodowym dworze profesora. Tak rozpoczyna się szereg przygód chłopca, chwilami niebezpiecznych, ponieważ przeciwnicy są zdolni nawet do zbro... więcej



Opis dworku Gąsowskich w Bejgole

Rodowy dworek rodziny Gąsowskich był ogromny, niski i stary. Przed drzwiami wejściowymi stały dwie drewniane kolumny, z trudem podtrzymujące przekrzywiony daszek. na pierwszy rzut oka można było odnieść wrażenie, że dom nie zapada się w ziemię tylko dlatego, iż podtrzymują go gęste zarośla z dzikiego wina, które pokrywały ściany i przysłaniały okna. Pod okapem zagnieździły się jaskółki. Nad gankiem widniała nadbudówka z dwoma oknami,... więcej



Narracja „Szatana z siódmej klasy”

Narracja powieści Kornela Makuszyńskiego: „Szatan z siódmej klasy” prowadzona jest z perspektywy narratora wszechobecnego i wszechwiedzącego. Narrator nie należy do świata przedstawionego dzieła, zachowując swoisty dystans do relacjonowanych przez siebie zdarzeń, lecz jednocześnie nie ukrywa swojej sympatii lub też nieprzychylności do bohaterów historii. Jest więc świadkiem opisywanych wydarzeń, które przedstawia w sposó... więcej



Artyzm powieści Kornela Makuszyńskiego

Powieść Kornela Makuszyńskiego: „Szatan z siódmej klasy” utrzymana jest w konwencji powieści kryminalno-detektywistycznej. Akcja utworu jest dynamiczna, szybka i pełna niespodziewanych zwrotów. Główny wątek dotyczy rozwiązania tajemnicy, którą kryje rodowy dwór państwa Gąsowskich. Wszystkie wydarzenia stopniowo zmierzają do wyjaśnienia zagadki i odnalezienia ukrytego przed ponad stu latami skarbu.

Wydarzenia, opisywa... więcej



Uniwersalizm powieści Kornela Makuszyńskiego

Powieść Kornela Makuszyńskiego opowiada o wartościach, które są zawsze aktualne i nigdy nie tracą swej aktualności. Główny bohater utworu, Adaś Cisowski, jest chłopcem, dla którego najważniejszą rzeczą jest przyjaźń i szacunek dla innych osób. Chętnie pomaga swoim kolegom w opresji, a jego szczera przyjaźń zostaje odwzajemniona, kiedy sam potrzebuje pomocy. Dzięki dyskrecji i lojalności zyskuje oddanych sobie kolegów, którzy ... więcej



Ekranizacje „Szatana z siódmej klasy”

Powieść Kornela Makuszyńskiego doczekała się dwóch ekranizacji:

25 listopada 1960 roku odbyła się premiera filmu „Szatan z siódmej klasy”, w reżyserii Marii Kaniewskiej. W roli Adasia Cisowskiego wystąpił Józef Skwark, w postać profesora Gąsowskiego wcielił się Stanisław Milski, a w roli Wandy Gąsowskiej zadebiutowała Pola Raksa. Film ten jest najbardziej znaną wersją ekranizacji utworu Kornela Makuszy... więcej



Jak Adaś odkrył metodę egzaminowania pana Gąsowskiego - opis

Adaś Cisowski już na początku roku szkolnego zauważył, że profesor Gąsowski egzaminuje uczniów według niezmiennego porządku – zawsze wzywał do odpowiedzi trzy osoby: najpierw pierwszego, dziesiątego i dwudziestego ucznia z listy, kolejnego dnia – drugiego, jedenastego i dwudziestego pierwszego i tak dalej. Przejrzawszy metodę z łatwością mógł wyliczyć, którzy z jego kolegów i kiedy będą odpytywani. Dzięki temu uczniowie klasy s... więcej



Jak Adaś rozwiązał zagadkę zagubionego pióra - opis

Pewnego dnia Adaś był świadkiem kłótni dwóch kolegów z klasy: Jasińskiego i Żelskiego. Jasiński oskarżał kolegę z ławki o kradzież wiecznego pióra. Cisowski, widząc, że za chwilę dojdzie do bójki, rozdzielił chłopców. Uwierzył w zapewnienia Żelskiego, że jest niewinny i poprosił, aby podali sobie z Jasińskim ręce na zgodę.

Jednocześnie obiecał, że pióro wkrótce się znajdzie. Po skończonych lekcjach odprowadził do domu swojego kolegę ... więcej



Jak Adaś odgadł, które z jego rodzeństwa zjadło lody - opis

Pewnego wieczoru Adaś po powrocie do swojego pokoju, stwierdził, że ktoś zjadł porcję lodów, którą matka zostawiła dla niego na biurku. Zagniewany, zawołał młodsze rodzeństwo o zagroził, że jeśli sprawca niecnego czynu nie przyzna się, to karę poniosą wszyscy.

Dzieci zaczęły głośno krzyczeć, udając oburzenie i zapewniając, że są niewinne. Adam postanowił więc, że sam znajdzie winowajcę. Nalał wodę do miednicy i postawił ją w ciemnym pokoju.... więcej



Jak Adaś odnalazł zaginione sto złotych - opis

Pewnego dnia w domu Adasia zjawili się dwa chłopcy z szóstej klasy, prosząc o pomoc. Okazało się, że szósta klasa za radą jednego z kolegów, chłopca posiadającego wybitny zmysł handlowy, założyła spółdzielnię, która bardzo szybko zaczęła znakomicie prosperować. Prowadzenie rachunków powierzono biednemu i niezwykle uczciwemu chłopcu, który robił to do tej pory bez zarzutu.

Za swoją pracę otrzymywał wszystko, co było mu potrzebne, aby móg... więcej



Jak Adaś rozwiązał zagadkę, związaną z dworem państwa Gąsowskich - opis

Jedną z najciekawszych i zarazem najniebezpieczniejszych przygód Adama Cisowskiego było rozwiązanie tajemnicy, która wiązała się z dworem państwa Gąsowskich. Adaś udał się do wsi Bejgoła na prośbę profesora Gąsowskiego, który wierząc w mądrość ucznia, poprosił go o pomoc.

W domu od kilku miesięcy działy się dziwne rzeczy. Najpierw pojawił się pewien Francuz, który poprosił o gościnę pod pozorem pisania książki o polskich dworach. W rzecz... więcej