Szatan z siódmej klasy - streszczenie szczegółowe
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W pewnej chwili Adam dostrzegł jakiegoś człowieka, który przeskoczył parkan i zniknął między drzewami w pobliskim lasku. Zaskoczony, rozpoznał malarza. Chłopiec pobiegł do domu, a kiedy Wanda wyjaśniła mu, że nie widziała złodzieja w pobliżu gabinetu ojca, wpadł do swojego pokoju i z rezygnacją oparł się o ścianę. Zauważył bowiem, że wszystkie papiery były porozrzucane, a z szuflady zniknął pamiętnik księdza Koszyczka.

VIII. Umarli piszą listy

Po ucieczce złodzieja odbyła się rada gabinetowa, w której udział wzięli Adam, profesor Gąsowski i Wanda. Poczciwy staruszek i dziewczyna za wszelką cenę starali się pocieszyć Cisowskiego, tłumacząc mu, że nie stało się nic groźnego. Teraz należało jak najszybciej odnaleźć zagubione drzwi do domku ogrodnika i w ten sposób ubiec przeciwnika. Adaś z pochmurną miną zaczął analizować, co mogą zrobić złodzieje. Podejrzewał, że w sprawę uwikłanych jest kilka osób, a dowodzi nimi Francuz, który po nieudanym odkupieniu dworu postanowił opłacić wspólników. Obawiał się jednak, że opryszkowie po odczytaniu pamiętnika zatają większość faktów przez cudzoziemcem i zaczną działać na własną rękę.

Zrozpaczony, nie potrafił odgadnąć, gdzie mogły zapodziać się drzwi, o które toczyła się ta niebezpieczna walka. Cała trójka zamyśliła się, zastanawiając się, czy poszukiwania dotyczyły zawiniątka, które przyniósł ze sobą oficer wojsk napoleońskich. Ciszę przerwał turkot kół wozu, który zatrzymał się przed dworem. Jakiś mężczyzna nawoływał pana Gąsowskiego. Wanda wyjaśniła, że ojciec wybrał się na przechadzkę w stronę lasu. Przybysz uznał, że poczeka na matematyka. Po chwili panna rozpoznała w nim komornika, który wcześniej odwiedzał jej rodziców. Mężczyzna wyjaśnił strapionemu profesorowi, że Bejgoła znajduje się w stanie upadku i jest bardzo zadłużona. Staruszek poprosił komornika, aby udał się z nim do jego pokoju. Podczas obiadu Adaś ze smutkiem patrzył na rodzinę Gąsowskich, którą szczerze pokochał. Polubił to miejsce, w którym rozpoczęła się dziwna przygoda i żal mu było ludzi, z nim związanych. Wciąż zastanawiał się nad przebiegłością fałszywego malarza i uświadomił sobie, że najwyraźniej ktoś śledził domowników.

Ze swoimi spostrzeżeniami podzielił się z profesorem, przekonany, że złoczyńcy muszą mieć schronienie w pobliżu dworu. Natychmiast postanowił udać się na zwiady. Do swojego placu zdołał przekonać staruszka, obiecując, że wróci za dwa-trzy dni. O zmierzchu rodzina Gąsowskich pożegnała chłopca. Wanda, wtajemniczona w cel wyprawy Adasia, odprowadziła go na stację kolejową. Na dworcu udał, że wsiada do pociągu, lecz w rzeczywistości przemknął, znikając w ciemnościach i zatrzymał się dopiero w pustym polu. Ruszył powoli w stronę pobliskiego miasteczka, lecz nocna wędrówka po nieznanej okolicy nie miała sensu. Nocleg znalazł u leśnika i rankiem wyruszył w dalszą drogę. Około południa znalazł się w pobliżu stawu, przy którym dostrzegł gromadę dzieci, którym przewodziła jakaś dziewczyna. Przywitał się z nimi, a panna przedstawiła mu swoich towarzyszy i zaprosiła do domu rodziców, na dwór Wiliszki. Pani Niemczewska, właścicielka gospodarstwa, przyjęła gościa z uśmiechem, nie dopytując się kim jest i skąd przybywa. Poradziła, aby po posiłku odwiedził sąsiedni dwór, należący do pana Rozbickiego. Jej córka chciała zaprowadzić tam Adasia, lecz matka przypomniała, że czeka na nią pewne zajęcie. Panna z żalem wyznała Cisowskiemu, że musi przetłumaczyć list, pisany starą francuszczyzną, który przynieśli jacyś obcy mężczyźni, mieszkający w Żywotówce. Adam natychmiast zaproponował pomoc, przekonując panią domu, że zna francuski i lubi czytać stare dokumenty. Po posiłku dziewczyna zaprowadziła go do pokoju i podała stary, pożółkły papier, który ujął drżącymi rękoma. Zauważył podpis Kamila de Berier i zrozumiał, że ma przed sobą właściwy list. Z uśmiechem przekonał dziewczynę, że sam zajmie się tłumaczeniem, a kiedy wybiegła radośnie z pokoiku, pochylił się nad kartką i z trudem zaczął odczytywać słowa. Oficer pisał do swego brata, prosząc, aby niezwłocznie przyjechał do dworu Gąsowskich. Zapewniał, że z pogromu ocalił coś, co mogło zapewnić ich rodzinie świetność. W dalszym fragmencie zawarty był testament Francuza i zaszyfrowana wiadomość: „Dan. Al. Inf. C. III. 10-11”. Kamil de Berier prosił, aby brat przypomniał sobie książkę, którą wspólnie czytali w dzieciństwie i ufał w bystrość jego umysłu.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 -  - 14 -  - 15 -  - 16 -  - 17 -  - 18 -  - 19 -  - 20 -  - 21 -  - 22 -  - 23 - 


  Dowiedz się więcej
1  Narracja „Szatana z siódmej klasy”
2  Jak Adaś rozwiązał zagadkę zagubionego pióra - opis
3  Artyzm powieści Kornela Makuszyńskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Szatan z siódmej klasy - streszczenie szczegółowe


  • SUPER Streszczenie!!! dzięki ci za nie. Jest bardzo zrozumiałe ;) mam już jutro sprawdzian z tej książki, a nawet 1 strony nie przeczytałam xD Hahaha ale wracając do streszczenia to jest zawaliste.. tyle chciałam powiedziec!
    Nastka 11 (abcabc18 {at} onet.pl)

  • Doskonałe streszczenie!! czytałam 1 dzień przed omawianiem i dostałam 5 :D Dzięki wielkie że nie musiałam czytać calej książki ;) POZDRAWIAM I JESZCZE RAZ WIELKIE DZIĘKI ;)
    SMILE ()

  • świetnie napisane. Czytałem też książkę i tu jest wszystko dokładnie opisane. Czytałem też stąd inne streszczenia i to jest najlepsze. A dialogi w książce były okropne...
    _Paweł (a {at} wp.pl)

  • Bardzo dziękuję. Nie chciało mi się przeczytać książki. Gdy przeczytałam to streszczenie to za uwarzyłam że ono jest bardzo szczegółowe i na 100% jestem pewna że dostane dobrą oceną. Polecam do przeczytania tego streszczenia ! Jeszcze raz bardzo dziękuję !
    Patrycja (patid.2000 {at} o2.pl)

  • Bardzo fajne streszczenie. Szczegółowe. Na początku czytałam książkę i jest podobnie jak tu,tylko,ze bez dialogów. Mam nadzieje,że dostane dobrą ocenę ze sprawdzianu.
    Sebastian (seba {at} onet.pl)

  • Naprawdę fajne streszczenie przeczytałem parę stron książki i powiem wam że z tego streszczenia zapamiętałem o wiele więcej informacji niż z książki
    Jarek (Jareczek11 {at} spoko.pl)

  • Awww... Super! Wielkie dzięki, bo miałam napisać streszczenie i nie byłam pewna jak zakończyć, a nie chciało mi się czytać rozdziału całego :P To wielkie dzięki.! 
    Sylwia (asia.6 {at} spoko.pl)

  • No naprawdę streszczenie bardzo mi pomoże najlepsze jakie czytałem z tych wszystkich na necie. Czytałem pare streszczeń by wiedzieć więcej na temat tej książki i to najbardziej mi się podoba. Szczegółowe i bardzo fajne. Polecam :D !!
    s (xterq2 {at} interia.pl)

  • mam 11 lat Ja nie mam jeszcze tej lektury poprostu chciałam ją przeczytać dla przyjemności.. Kocham czytać ! Szatan z siódmej klasy jest dla mnie strzałem w dziesiątke to lektura jest stworzona ,,dla mnie,, papa dziękuuje!
    natalia (nausia92001-2001 {at} o2.pl)





Tagi: